Kind en Narcolepsie

• elma68
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Meer
11 jaren 2 maanden geleden #1186 door elma68
Beantwoord door elma68 in topic Kind en Narcolepsie
Hoi Dirkje, bedankt voor je info. Ik ben me wel bewust dat dit nou niet echt een ideaal medicijn voor mijn zoon is. Ik had het ook liever niet gehad en eerder de modiodal. Maar ik sta hier niet alleen in en de dokter acht ik als de expert. Ook de vader heeft hier inspraak in en uit eindelijk zijn we dus toch op de ritalin gegaan. Niels heeft er echt baat bij. Hij voelt zich zelf stukken beter en vooral op school. Ik heb me, voor zo ver mogelijk, aardig verdiept in ritalin. En het is me duidelijk geworden dat je dit niet al te lang moet gebruiken. En de bij werkingen zijn niet misselijk. Maar mijn kind voelt zich weer mens, hij is veel meer aanwezig. En hij vind het heerlijk, beter dan dat de dag slapend voor bij gaat.  Hij is weer vrolijk en dat is heerlijk om te zien. We zijn nu 2 weken bezig en ik wacht gewoon de volgende afspraak met Leiden af. Maar ik ga jou aanwijzingen wel even goed door lezen en het zijn vader voor leggen. En dan om advies vragen wat wijsheid is. Het is een lastige kwestie....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nimilex

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
11 jaren 2 maanden geleden #1191 door Parel
Beantwoord door Parel in topic Kind en Narcolepsie
Beste Elma en Dirkje,\r\n\r\nRitalin is helemaal niet zo'n slecht middel als Dirkje hier schetst.\r\nEr is zo ongeveer geen enkel middel waar meer ervaring mee is dan Ritalin. Met Modiodal is nog lang niet zoveel ervaring.\r\nNatuurlijk is het geen wondermiddel en zitten er nadelen aan, maar bijwerkingen in de bijsluiter zijn alle bijwerkingen die ooit voorkwamen en die krijg je Godzijdank niet allemaal en ook niet altijd.\r\nBij ADHD wordt het bovendien in veel hogere doseringen gegeven dan bij narcolepsie. Het is een middel wat je kunt proberen en als het goed werkt is het prima om te gebruiken. Het is wel altijd goed om tijdens de vakanties even te stoppen of te minderen, zodat je minder last hebt van gewenning.\r\nJa sorry ik vond het opeens wel een erg eenzijdige berichtgeving naar aanleiding van een krantenartikel en moest daar ff wat tegenin brengen. Nee ik ben niet van de industrie hahaha maar heb psychologie gestudeerd en destijds me in Ritalin verdiept.\r\nIk ben het wel met Dirkje eens dat het niet ideaal is, maar op het moment wel de beste optie en ik ben blij te lezen dat Niels zich in ieder geval beter voelt.

Meer
7 jaren 5 maanden geleden #2765 door Nimilex
Beantwoord door Nimilex in topic Kind en Narcolepsie
Hallo Elma,\r\n\r\nToen ik jou verhaal las viel ik bijna van mn stoel.\r\nHet verhaal(symthomen) wat je beschrijft over jouw zoon, is bijna hetzelfde als mijn zoon van 10 nu.\r\n\r\nik ben erg benieuwd hoe het nu met jou zoon gaat en wat jullie de afgelopen tijd hebben ervaren.\r\n\r\nMijn zoon is onderbehandeling bij stichting SEIN en heeft sinds 3 weken ritalin 10 mg 2x daags.\r\n\r\nWat mij erg opvalt, is dat hij de eerste week weer de oude was,maar daarna begonnen de (geesten)/klachten weer te komen en zag ik hem weer achteruitgaan.Nu is het al zover dat hij voordat hij zijn ritalin krijgt continu wegvallen heeft en hij vandaag niet eens instaat was om naar school te fietsen, en sávonds een heftige terugval krijg waardoor hij dubbel zo moe is.Heb vandaag alweer naar SEIN gebeld,ik zou teruggebeld worden maar is niet gebeurd!\r\n\r\nWat is jou ervaring met ritalin en herken je iets in mijn verhaal?\r\n\r\nGraag hoor ik iets van je.\r\n\r\nGroetjes.

Meer
7 jaren 4 maanden geleden #2767 door dirkje
Beantwoord door dirkje in topic Kind en Narcolepsie
Hallo Parel,\r\n\r\nHeb je alleen gelezen over Ritalin of ook in de praktijk gekeken? Waarschijnlijk was mijn reactie destijds wat fel, maar dat komt door ervaringen uit de praktijk. De overduidelijke groeiachterstand, de buik en darmklachten, geen eetlust van de kinderen die ik heb meegemaakt die Ritalin gebruikte. En dat zijn dan nog de effecten op de midden lange termijn. Over de effecten op lange termijn is eigenlijk nog niets bekend. Wel zijn er risico's voor hart en hersenen bekend. \r\nBij narcolepsie wordt het in een minder hoge dosis gegeven, maar uit de data base van de EU-NN blijkt, dat behandeling met medicatie niet tot niet noemenswaardig van invloed is op de levenskwaliteit van de patient. Waar baseer jij je conclusie op, dat dit het beste middel zou zijn? Graag zou ik die onderzoeken waaruit dat blijkt willen lezen. Want voorzover bij mij bekend is er zeker geen bewijs van succes. \r\n\r\nHet is niet mijn bedoeling ouders aan te vallen (ook al zou ik het zelf mijn kind nooit geven). Het is al moeilijk genoeg om te moeten beslissen waar je goed aan doet. Maar de informatie over de risco's en ook over de noodzaak (als die er al is) om dit medicijn te geven zou veel beter moeten. Dus om hier nu als 'deskundige' psycholoog te zeggen dat dit de beste optie is zonder wetenschappelijk bewijs, lijkt me op z'n minst toch even eenzijdig als mijn reactie destijds.

Ga naar boven