autorijden

• narcomel
  • Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Meer
10 jaren 5 maanden geleden #1380 door narcomel
autorijden werd gestart door narcomel
Hallo iedereen, ik ben Mel en ik weet sinds twee maanden dat ik narcolepsie heb. \r\nSinds de uitslag van het slaaponderzoek krijg ik modiodal. De eerste twee maanden 1x per dag en dat is nu verhoogd naar 2 tabletten per dag. \r\n\r\nIk weet niet wat me overkomt, ervaar nu dat het leven helemaal niet zo zwaar is als ik de laatste jaren dacht. Ik was namelijk altijd maar moe en slaperig, niet vooruit te branden etc. \r\nIk moet nog wel een ritme te pakken krijgen maar heb wel het gevoel dat ik nu al veel verbetering merk.\r\nWat ik me wel afvraag: hoe zit het nu precies met autorijden? \r\nEnerzijds hoor ik berichten dat ik met modiodal niet meer mag rijden en anderzijds hoor ik dat het wel is toegestaan. Moet ik bij het verlengen van mijn rijbewijs (over 4 jaar gelukkig pas) hier zelf over beginnen? \r\nGraag hoor ik jullie ervaringen! Groeten, Mel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
10 jaren 5 maanden geleden #1382 door sterredag
Beantwoord door sterredag in topic autorijden
Ik kan dat modiodal niet, maar weet wel hoe het zit bij ritalin. \r\n\r\nAls er een gele sticker op het medicijn is dan wordt voorzichtigheid gewaarschuwd met autorijden en het besturen van machines enzo. Echter betreft dat vaak medicijnen voor mensen die dus daardoor een verminderde concentratie krijgen. Er is in de wetgeving nog geen rekening gehouden met medicijnen met een gele sticker die juist dit soort dingen verbeteren.\r\n\r\nJe hebt geluk, je hebt al een rijbewijs, als je die nog niet zou hebben dan ben je verplicht aan te geven dat je een medicijn met gele sticker gebruikt en moet je speciale toestemming krijgen dat je toch mag rijden. Ervaringsverhalen van mensen die ritalin gebruiken weet ik dat dit nog best wel eens lastig kan zijn.\r\n\r\nHeb je wel je rijbewijs dan wordt er niet meer gevraagd naar je medicijn gebruik, je hoeft dus niks aan te geven en bent geheel zelf verantwoordelijk voor het rijden met medicijnen met gele sticker. Let wel dat als je een ongeluk veroorzaakt (jouw schuld) ze het wel daarop zouden kunnen gooien als blijkt dat je zulke medicijnen gebruikt en dat je dus echt moet gaan aantonen dat het bij jou dus juist voor een verbetering zorgt.\r\n\r\nEen ding is in ieder geval wel zeker, zolang ze je er niet naar vragen, hoef je het zeker niet te melden.

• narcomel
  • Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Meer
10 jaren 5 maanden geleden #1391 door narcomel
Beantwoord door narcomel in topic autorijden
Ha, gelukkig.  Een hele opluchting. Ik denk dat ik zelf goed genoeg kan inschatten wanneer ik wel en wanneer ik niet kan autorijden. Door de modiodal heb ik in ieder geval geen slaapaanvallen meer tijdens het autorijden. Wanneer ik dit wel voel aankomen ga ik niet achter het stuur, maar vraag dan mijn man of vriendin om te rijden. Ik zou nooit het risico nemen; zeker niet met drie kinderen op de achterbank! Maar zie dat t.z.t. dan maar eens  duidelijk te maken aan zo'n keuringsarts. Lijkt me niet makkelijk. \r\n\r\nMaar goed, daar hoef ik me dan gelukkig geen zorgen over te maken.\r\n\r\n ;)

Meer
10 jaren 5 maanden geleden #1393 door peluw
Beantwoord door peluw in topic autorijden
hoi mel,\r\n\r\nals je je rijbewijs gaat verlengen na je 70ste moet je een medische keuring ondergaan. aangezien je je kinderen op de achterbank hebt, zou ik me daar de komende 30 - 40 jaar (?) geen zorgen over maken.\r\nIk weet dat er een pati

• narcomel
  • Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Meer
10 jaren 5 maanden geleden #1394 door narcomel
Beantwoord door narcomel in topic autorijden
Hoi Peluw,\r\n\r\nHet duurt inderdaad nog wel even voordat ik 70 ben, maar ik wist helemaal niet dat dat pas vanaf die leeftijd gold. Ik dacht dat wanneer je medicijnen gebruikt een soort meldingsplicht had bij verlenging. \r\n\r\nWeer een zorg minder dus! \r\n\r\nBedankt voor je reactie!\r\n\r\nGroeten Mel. :)

Meer
10 jaren 5 maanden geleden #1395 door Willemijn
Beantwoord door Willemijn in topic autorijden
Hallo,\r\n\r\nToen ik mijn eerste afspraak bij de dokter had, vroeg hij als eerste of ik een rijbewijs had en hij zei dat hij deze in had mogen nemen, maar ik heb geen rijbewijs. Als je met Narcolepsie een rijbewijs wilt halen, moet je eerst een wakkerblijf test doen en je arts moet ook aangeven of hij vindt dat je kan rijden o.i.d. \r\n\r\nGrtjs W

Ga naar boven