autorijden

Meer
10 jaren 2 maanden geleden #1479 door huip
Beantwoord door huip in topic autorijden
hoi\r\n\r\neigenlijk is het simpel.\r\nje hebt een verklaring nodig van je behandelend neuroloog om je rijbewijs te halen,en groot rijbewijs voor bus en vrachtwagen zit er dankzij brussel niet meer in.\r\nik zelf ben 18 jaar internationaal chauffeur geweest \r\nzonder noemenswaardige problemen, er is sinds april 2009 bij mij ook narcolepsie geconstateerd waardoor ik nu per direct mijn baan kwijt ben\r\n

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
7 jaren 8 maanden geleden - 7 jaren 8 maanden geleden #2646 door stilleglimlach
Beantwoord door stilleglimlach in topic autorijden
Ik heb nog een vraagje ivm narcolepsie en autorijden..\r\n\r\nIk heb mijn rijbewijs nog niet... Mijn theorie heb ik gehaald, mijn praktijkexamen ga ik normaal over 3 maand doen. (misschien ook niet onbelangrijk om te melden dat ik in België woon, is misschien wel wat verschillend met Nederland?) En ik las hier ook iets over medicatie met een gele stikker op ofzo. Bij mij zie ik zo geen sticker, ik neem Provigil...\r\nHoe werkt dit dan? Kan ik zonder problemen mijn praktijk examen afleggen of niet?

-- stilleglimlach
Laatst bewerkt 7 jaren 8 maanden geleden doorstilleglimlach.

Meer
7 jaren 8 maanden geleden #2647 door loesjuhh
Beantwoord door loesjuhh in topic autorijden
Beste "Stille glimlach"\r\n\r\nHoe het in Belgie zit weet ik niet. Maar in Nederland is het zo dat jij een eigen verklaring aan moet vragen bij de gemeente. Ongeacht welke medicijnen je hebt. Deze moet je invullen, er moet een test gedaan worden door een slaapcentrum en als deze test positief uitpakt dan kan je behandelend arts de eigen verklaring goedkeuren en opsturen naar het CBR. Je krijgt je rijbewijs dan voor 1jr. Dit staat verder los van je rij examen. De test die je moet doen op het slaapcentrum gaat er puur over of dat je voor een bepaalde tijd wakker kunt blijven en heeft niets te maken met je rij vaardigheid op de weg.\r\n\r\nDit staat zo ook in de wet geschreven hier in Nederland dus er zal in Belgie ook vast wel iets over te vinden zijn. Vraag het anders even bij je arts na.\r\n\r\nGroetjes!

Meer
7 jaren 8 maanden geleden #2649 door stilleglimlach
Beantwoord door stilleglimlach in topic autorijden
Ben eens gaan snuffelen op internet in wetteksten.. Maar weet nog niet zeker wat dat voor mij betekend...\r\n\r\n \r\n\r\n

Artikel 41\r\n\r\n§1. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A3, A, B, B+E of G ondertekent op de aanvraag om een rijbewijs, of op de aanvraag om een voorlopige rijbewijs, een verklaring waarin hij op zijn woord van eer bevestigt, bij zijn weten niet te lijden aan een van de in bijlage 6, voorgeschreven voor de groep 1, genoemde lichaamsgebreken of aandoeningen. Deze verklaring omvat een gedeelte betreffende de algemene lichamelijke en psychische geschiktheid en een gedeelte betreffende het gezichtsvermogen.

\r\n\r\nEn dan hier die bijlage 6... \r\n \r\n\r\nValt narcolepsie hieronder?\r\n

1. Neurologische aandoeningen \r\n\r\n1. Normen voor de kandidaten van groep 1 \r\n\r\n1. Voor de kandidaten met een neurologische aandoening bepaalt de neuroloog de rijgeschiktheid en de geldigheidsduur ervan.\r\n\r\nIndien de kandidaat een neurologische aandoening heeft die zich uit door een verminderde functionele vaardigheid om veilig een motorvoertuig te besturen, wordt de rijgeschiktheid en de geldigheidsduur ervan bepaald door de geneesheer van het centrum bedoeld in artikel 45 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.

-- stilleglimlach

Meer
7 jaren 8 maanden geleden #2650 door loesjuhh
Beantwoord door loesjuhh in topic autorijden
Jep....... Narcolepsie is een chronische neurologische aandoening.

Meer
7 jaren 7 maanden geleden #2662 door vlinder73
Beantwoord door vlinder73 in topic autorijden
Bah.. moeilijk..\r\n\r\nMijn neuroloog gaf met cataplexie alleen al aan dat ik niet mocht rijden!\r\nStel je voor dat er een grapje gemaakt wordt en ik moet een bochtje draaien.. écht niet dat ik 't stuur omkrijg als ik een lachbui heb! Of als ik schrik van iemand die onverhoedst oversteekt... kan ik dan wel remmen of opzij sturen?!\r\nMet medicatie is dat nu dus stabiel, maar ik moet mij wel laten testen en er komt een aantekening op mijn rijbewijs.\r\n\r\nIk denk dat je deze vraag 't beste bij je neuroloog kan stellen..\r\nStél dat je wel in een ongeluk terecht komt, ongeacht wat jouw rol hierin is en er komt naar voren dat je narcolepsie hebt en dit niet gemeld, kunnen verzekeringsmaatschappijen moelijk gaan doen.. (centen zijn namelijk voor bedrijven belangrijker dan mensen, helaas)\r\n\r\nEchter zijn er momenteel zoveel restricties, dat 't wel lijkt dat je met élk medicijn al getoetst moet worden. Ritalin is daar ook één van..\r\n\r\nSucces en sterkte met uitzoeken!

Ga naar boven