Begeleiding sport: narcolepsie

Meer
9 jaren 8 maanden geleden #1782 door Nocturne
Beantwoord door Nocturne in topic Begeleiding sport: narcolepsie
Ik heb het simpel opgelost door veel te trainen bij een zwemclub. Daarnaast heb ik thuis gewoon wat benodigdheden voor training aangeschaft. Heb nog nooit last van kataplexie gehad tijdens het zwemmen, wel het idee dat je op de automatische piloot gaat sporten, maar dat ervaar ik vaak als heel prettig.\r\n\r\nHet klopt voor mij inderdaad ook dat ik er meer energie van krijg, misschien komt dit omdat je door sporten zo vermoeid bent dat de nachtrust ineens  ,\r\n\r\nWil ik toch wel even informeren waar Dirkje precies vandaan komt in het Zuiden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
9 jaren 8 maanden geleden #1783 door Didrikk
Beantwoord door Didrikk in topic Begeleiding sport: narcolepsie
idd ook in de sportschool vind ik het eigenlijk wel handig soms gewoon hersenloos gewichten ronddouwen op automatische piloot. bij andere dingen zoals (muur)klimmen is het soms wel lastig en soms moet ik een sessie afbreken omdat ik het niet meer veilig vind voor de partner die ik op dat moment zeker. \r\n\r\nmaar soms als ik in bad ga en ik ben echt brak/moe ben ik bang om in slaap te vallen en te verdrinken, he bje daar nooit last van bij het zwemmen? ik zwem zelf bijna niet meer sinds de lagere school dus heb hier geen ervaring mee. Ik neem aan dat het allemaal niet zo'n vaart loopt maar het lijkt me wel een enge gedachte.

Meer
9 jaren 8 maanden geleden #1788 door Nocturne
Beantwoord door Nocturne in topic Begeleiding sport: narcolepsie
Nee verdrinken heb ik echt nog nooit last van gehad,\r\nmaar ik train dan ook al sinds mijn 4e. Zwemmen is zo'n beetje tweede natuur. Daarbij: zodra je water in je keel/longen zou krijgen, maak je meteen een schrikreactie die je helemaal bijbrengt.\r\n\r\nHet enige merkbare is de automatische piloot die bij vermoeidheid wel eens aan wil gaan. Meestal ben ik juist na het sporten veel 'wakkerder' als ervoor, maar dat kan ook door het water komen en de kou.\r\nWat ik in mijn vorige post wilde zeggen: intensief trainen zorgt bij mij voor een beter dag/nacht ritme aangezien je echt gedwongen wordt goed te slapen.\r\n\r\nKlimmen lijkt me inderdaad risicovoller. \r\n\r\n\r\n

Meer
9 jaren 8 maanden geleden #1790 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Begeleiding sport: narcolepsie

\r\nBij andere dingen zoals (muur)klimmen is het soms wel lastig en soms moet ik een sessie afbreken omdat ik het niet meer veilig vind voor de partner die ik op dat moment zeker. \r\n

verd\r\n\r\nBeste Didrikk,\r\n\r\nOp welke wijze zeker jij je klimpartner? \r\n\r\nNatuurlijk is de aandacht erbij houden bij het klimmen erg belangrijk, vooral als je aan het zekeren bent. Het inhalen van het touw, het vasthouden bij en val vereisen natuurlijk de meeste aandacht. Als je nog niet met een griGri zekerd zou ik je deze in ieder geval willen aanraden , aangezien deze bij een val van je klimpartner het touw automatisch blokkeerd.\r\n\r\nSucces.\r\n\r\nRoel.

Meer
9 jaren 8 maanden geleden #1791 door dirkje
Beantwoord door dirkje in topic Begeleiding sport: narcolepsie
Met zwemmen heb ik overgens wel een paar benauwde momenten gehad. \r\nNormaal ga ik niet verder dan waar ik kan staan, maar nu was ik net aan de andere kant van de lijn naar het 'diepe'. Onverwacht kwam er iemand naar me toezwemmen, die ik op dat moment niet verwachtte. Ik denk dat het het gevoel van herkenning was, wat de kataplexie veroorzaakte. Ik was maar hooguit een meter van het gedeelte af waar ik wel kon staan, maar voelde mezelf verlammen. Normaal heb ik het snel onder controle, maar de gedachten wat er zou kunnen gebeuren als het me dit keer niet zou lukken, maakte het wel moelijker. Ook al stond er een badmeester vlakbij, niemand in het zwembad wist van mijn kataplexie, dus hulp zou waarschijnlijk te laat komen. Voor mijn gevoel heeft het minuten geduurd, maar ik heb er verder geen commentaar op gehad, dus blijkbaar heeft niemand iets aan me gemerkt. \r\n\r\nHeeft me wel doen realiseren, dat er voor mij beperkingen zijn in wat ik kan doen.  Klimmen durf ik overgens wel, omdat je dan aan de touwen hangt, maar zekeren doe ik niet.

Meer
9 jaren 8 maanden geleden #1792 door dirkje
Beantwoord door dirkje in topic Begeleiding sport: narcolepsie
Vergeet ik nog jouw vraag te beantwoorden Nocturne;\r\nIk woon in het heuvelland, ongeveer een kwartiertje van Heerlen, 20 minuten van Maastricht (als er geen tractor voor me rijdt  ;D)\r\n\r\nDirkje

Ga naar boven