Narcolepsie is geen psychiatrische stoornis

• piet
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Meer
7 jaren 7 maanden geleden #2697 door piet
Beantwoord door piet in topic Narcolepsie is geen psychiatrische stoornis
Er is een reden voor de lange aanloop die voorafgaat aan de onthulling van ‘een zeldzame aandoening’:\r\n\r\n1. Ondanks de aanwezigheid van duidelijke symptomen werd de diagnose niet gesteld\r\n2. De symptomen waren bekend bij de psychiater\r\n3. De psychiater ben ik zelf\r\nReeds tijdens de colleges psychiatrie werd het ziektebeeld behandeld door Prof.Dr.W.K van Dijk\r\nEen van de symptomen ‘affektief tonusverlies’ of ‘kataplexie’ bleef gemakkelijk in de herinnering hangen. Dit is het verschijnsel dat de patient bij plotselinge emoties de tonus verliest in bepaalde spiergroepen. Prof. Van Dijk gaf dan het sprekende voorbeeld van de visser die nooit vis vangt,omdat hij op het beslissende moment bij ‘beet’door emotioneel tonusverlies wordt getroffen en de hengel laat vallen!\r\n\r\nHet volledige symptomencomplex is :\r\n\r\na. Gefragmenteerde slaap : het normale slaappatroon is verstoord,te snel in slaap vallen,de droomfase treedt te vroeg in.\r\nb. Aanvallen van onbedwingbare slaap overdag : zijn uitingen van de verstoorde slaap/waak/droom regulatie\r\nc. Affektief tonusverlies of kataplexie : het spiertonusverlies bij plotselinge emoties of onverwachte gebeurtenissen hangt ook samen met de regulatiestoornis.\r\nd. Hypnagoge hallucinaties : droomachtige- beelden of werelden met een sensorisch-holistisch karakter. Het zijn duidelijk geen psychotische hallucinaties.\r\ne. Slaapparalyse : een imponerend verschijnsel,waarbij totaal tonusverlies terwijl je bij bewustzijn bent! Vergelijkbaar met de droom waar spiertonusverlies a.h.w noodzakelijk is om te kunnen dromen of vliegen of op meerdere plaatsen te kunnen zijn. Slaapparalyse kan optreden in de slaap maar ook als je wakker bent!\r\nf. Vermoeidheid : lijkt een logisch gevolg daar het normale fysiek-psychische herstel-mechanisme ontbreekt.\r\nOngeveer tien jaar geleden had ik een periode waarin ik dacht misschien heb ik die zeldzame aandoening wel,ook al viel ik niet zomaar plompverloren in slaap in gezelschap,alhoewel het scheelde niet veel!\r\n\r\nIn die tijd kon je dit het beste aan tonen door middel van een ‘slaap-EEG’. Wel daarin waren geen duidelijke aanwijzingen voor het bestaan van ‘Narcolepsie’,want daar hebben we het over.\r\n\r\nPiet,wordt vervolgd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
7 jaren 7 maanden geleden #2698 door yarreth
Beantwoord door yarreth in topic Narcolepsie is geen psychiatrische stoornis
Het volledige symptomencomplex is :\r\n\r\na:\r\nZolang ik leef weet ik niet beter als dat slapen begint met dromen. Sinds ik een diagnose heb van Narcolepsie is mij bekend dat dat klaarblijkelijk niet per se samen hoeft te gaan. Ik kan daarover uitgebreid verhalen vertellen, wil dat ook best doen, maar vooralsnog lijkt me dat wat overbodig...\r\nb: Overdag onbedwingbaar in slaap vallen... Ook daarover kan ik een heel relaas schrijven. En dan vooral over de manieren waarop ik erin slaagde die aanvallen te camoufleren.\r\nc: d: e: f: Ook de rest van de onderwerpen zijn elders op dit forum reeds uitgebreid aan de orde (geweest). Ik heb kataplexie, ik heb hypnagoge hallucinaties. Daarvan begrijp ik zelf nog maar de helft. \r\n\r\nOm het allemaal kort samen te vatten, Ik begrijp je volgens mij volledig. Maar vraag me af of je alles in 1 onderwerp kunt vangen. \r\n\r\nVolgens mij niet, ik heb een poging gedaan dat dan allemaal te beantwoorden maar halverwege ben ik er dus min of meer mee gestopt.\r\n\r\nY

Ik denk te veel... denk ik

• piet
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Meer
7 jaren 7 maanden geleden #2700 door piet
Dank je Yarreth voor je reactie…vooral ook voor je ’ik begrijp je volgens mij volledig’.\\r\nEcht begrip kan alleen maar komen van iemand die zelf ook lijdt aan narcolepsie. In mijn visie moeten we daar vooral de oplossing zoeken,welke zal leiden tot een beter begrip van en een dieper inzicht in deze fundamentele stoornis.\r\nNarcolepsie zit nu wereldwijd ‘in the picture’ en ontdekkingen volgen,zoals :\r\n*slaap/waak ritme\r\n*hypocretine\r\n*misschien genetische ‘foutjes’\r\n*misschien auto-immuun stoornis\r\n\r\nAls narcolepsie zo’n fundamentele stoornis is,dan zal een dieper begrip ervan tevens leiden tot een dieper begrip van het leven zelf (leven in een Holistisch Universum),net zoals de ontdekking van het dag/nachtritme van het cellulaire anti-oxydant systeem dat doet\r\n\r\npiet

Meer
7 jaren 7 maanden geleden #2703 door yarreth
Beantwoord door yarreth in topic Narcolepsie is geen psychiatrische stoornis
\r\nLeven in een holistisch univrsum.\r\n\r\nDat is hartstikke interessante materie (voor zover als dat bestaat in een holistisch universum :) ). Maar dan zit je volgens mij in het verkeerde forum. \r\n\r\n\r\nOm even terug te komen op je titel...\r\nDie klopt! Narcolepsie is idd geen psychiatrische stoornis, maar (ten opzichte van zo'n beetje de rest van de wereld.) een lichamelijk defect waardoor een aantal eigenschappen ontstaan die niet algemeen maatschappelijk aanvaard zijn.\r\nDat je daar dan vervolgens een psychische stoornis van kunt krijgen is niet geheel ondenkbaar.\r\n\r\nIk ben er overigens heilig van overtuigd dat niet ik een probleem heb maar de rest van de wereld een probleem heeft met mij.\r\n\r\nY

Ik denk te veel... denk ik

Meer
7 jaren 7 maanden geleden #2704 door dirkje
Beantwoord door dirkje in topic Narcolepsie is geen psychiatrische stoornis
Wat voor mij onduidelijk is, is dat narcolepsie, voor zover ik weet, nog steeds vermeldt staat in de DSM-IV als slaapstoornis. Ik weet niet of daar in mei 2013 verandering in gaat komen, maar vind het wat betreft het stellen van een diagnose wel verwarrend. Op basis van deze diagnostische criteria is narcolepsie dan toch wel een psychiatrische stoornis? En kan de diagnose toch ook door een psychiater gesteld worden? \r\n\r\nHolisme daar kan ik me in vinden. Vanuit die benadering ga ik zelf met narcolepsie om. Het lijkt me alleen moeilijk om de psychiatrie en holisme te combineren. Wat heeft het voorschrijven van medicatie tegen een specifieke psychiatrische stoornis te maken met holisme? Want is dat niet wat de psychiatrie doet? In ieder geval wel in de meeste instellingen, waar echt niet naar de hele mens gekeken wordt. \r\n\r\nWat is je doel Piet? Wat wil je bereiken met alle info die je geeft en de vragen die je stelt? \r\n(Is geen kritiek, maar een oprechte vraag)

• piet
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Meer
7 jaren 7 maanden geleden #2705 door piet
Dirkje,\r\n\r\nNarcolepsie als slaapstoornis in de DSM...ja,dan is het verschijnsel gecodeerd en gaat het zo genummerd en gelabeld door de wereld van de psychiatrie. Het voordeel daarvan is dat het daardoor open ligt voor wetenschappelijk onderzoek over de hele wereld. Het nadeel is dat het zich nu vooral binnen dat systeem bevindt,terwijl ik geloof dat een dergelijk fundamenteel verschijnsel als narcolepsie is ,bestudeerd dient te worden vanuit- en binnen- een fundamenteel kader : vanuit een holistisch perspectief\r\n\r\nDat jij vanuit een holistische benadering omgaat met narcolepsie juich ik toe. Dat onderschrijf ik,doe ik zelf ook.\r\nHet gebruiken van 'speed' overdag en een slaapmiddel s'nachts is zuiver symptomatisch en brengt geen echte oplossing\r\n\r\nOp jouw vraag wat ik wil. Ik hoop en verwacht door onderling contact veel aanwijzingen te vinden die mijn stelling van fundamentele stoornis zullen onderbouwen\r\n\r\ngroet,piet

Ga naar boven