Bijwerkingen Xyrem

• vlinderfien
  • Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Meer
4 jaren 11 maanden geleden #2916 door vlinderfien
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Al twee en en half jaar gebruik ik nu het middel Xyrem en het lijkt goed te werken voor wat betreft het verkrijgen van een diepe slaap. Ik heb de bijsluiter bewust niet gelezen omdat ik dacht dat als je het middel nu eenmaal nodig hebt dat je je daarbij neer moet leggen. En omdat ik bang was dat ik me bepaalde zaken misschien wel zou gaan inbeelden. Tegelijk met het voor de eerste keer gebruiken van de Xyrem heb ik last van een aantal bijwerkingen gekregen, met name sombere gevoelens. Toch heb ik doorgezet en de sombere gevoelens werden niet erger en verdwenen op een bepaald moment zelfs. Ook was ik in het verleden wel bekent met af en toe sombere gevoelens dus kon ik niet duidelijk zeggen of het door de Xyrem kwam of niet. Wel leken de sombere gevoelens met name in het eerste half jaar toe te nemen. Toch heb ik in de loop van deze twee en een half jaar ook vreemde verschijnselen gekregen waarbij ik niet direct aan de Xyrem heb gedacht. Ik kreeg last van een zenuwachtig en jachterig gevoel. Daarbij werd ik 's morgens angstig wakker. Ook de dufheid in de morgen werd steeds erger waardoor het steeds moeilijker werd voor mij om fris op mijn werk te verschijnen. Het was net alsof mijn hoofd niet wakker kon worden, een soort watten in mijn hoofd. Maar de zenuwachtigheid ging over in lichamelijk trillen en de angstige gevoelens werden erger. Ik had mijzelf aangemeld bij de psycholoog want ik liep ook wel met het een en ander (wie niet). Maar nu ik alles psychisch weer aardig op de rails heb moet ik nog steeds constateren dat de zenuwachtigheid en het trillen en de angstige gevoelens niet weg zijn gegaan. Dus vroeg ik mij af of deze toch te maken hebben met de bijwerkingen van het middel Xyrem. Eindelijk de bijsluiter maar erbij gepakt en inderdaad: al deze verschijnselen staan in de bijsluiter als zijnde bijwerkingen die zelden voorkomen.\r\nNu vraag ik mij af of er meerdere mensen zijn die deze verschijnselen hebben gekregen tijdens het gebruik van Xyrem en of deze verschijnselen inderdaad ook in de loop van de tijd erger zijn geworden. En zo ja, wat zij ermee gedaan hebben. Ik zit er serieus aan te denken om in samenspraak met de neuroloog langszaamaan het middel af te bouwen. Dan heb ik niets meer om goed te slapen, maar zal ik andere oplossingen moeten vinden om toch overdag fit te blijven (middag slaapje wellicht) Ik ben benieuwd naar de reacties.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 jaren 11 maanden geleden #2917 door De jo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kan er niet over mee spreken,gebruik zelf provigil om de dag door te komen. \r\nMaar slapen doe ik als een roos, zonder medicatie. B)

Meer
4 jaren 3 weken geleden #2968 door E.J.
Hoi Fien,\r\n\r\nIkzelf heb geen ervaring met Xyrem, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.\r\nZelf gebruik ik Provigil sinds kort (werkzame stof is Modafinil) en daar ben ik uiterst tevreden mee. Dit zorgt voor een betere waakzaamheid overdag. En zolang je ze niet na de middag neemt heb ik persoonlijk een goede nachtrust. Misschien kan je eens nadenken om te veranderen van medicijn? In samenspraak met de neuroloog natuurlijk. \r\n\r\nGroetjes, Elias

Meer
3 jaren 9 maanden geleden #3002 door Kitty
Hoi Fien,\r\n\r\nIk gebruik nu ruim 3,5 jaar Xyrem. Ik herken de klachten die je hebt. Ik heb me zeker een jaar lang een stuk depressiever, onzekerder en angstig gevoeld. Ik had al vrij snel door dat dit te maken had met de dosis waarmee ik het innam, dus ben bij het opbouwen nooit verder gekomen dan 2x 2,25 gram. Bij de neuroloog werd aangegeven dat het mogelijk komt door de combinatie van Xyrem en modafinil, want het past meer bij de bijwerkingen van modafinil. \r\n\r\nHet gevoel van watten in je hoofd herken ik ook, ik stond in het begin elke ochtend met een kater op. Dit wordt bij mij sterker wanneer ik de Xyrem te laat inneem. Dus wel echt zorgen dat je daarna nog 4 uur kunt slapen! Verder wijt ik de watten aan de narcolepsie en niet aan de Xyrem. \r\n\r\nHet leven is nu weer positiever. Dit heeft met een aantal zaken te maken:\r\n- Ik heb iets meer rust ingebouwd: elke middag een slaapje en op woensdag een bijtankdag. En 's avonds doordeweeks niet teveel willen. \r\n- Op tijd slapen! Lukte eerst niet, maar op advies van mijn psycholoog toch maar geprobeerd. De wereld werd ineens weer een stuk draaglijker. \r\n- Mijn neuroloog gaf aan dat de aanbevolen dosis van 2x4,5 gram niet heilig is. Soms kun je met veel minder uit, of met twee verschillende doses. Ik ben het gaan uittesten op haar advies en heb geconcludeerd dat 2x2gr voor mij het beste werkt. \r\n\r\nIk zie dat je post al oud is, maar hoop toch dat jij of anderen er iets aan hebben. Ik heb een paar jaar geleden ook naar een dergelijke topic gezocht, maar toen nooit gevonden. \r\n\r\nGroetjes, Kitty

Meer
3 jaren 9 maanden geleden #3003 door Kitty
Btw, ik heb het in de tussentijd nog een tijdje geprobeerd zonder Xyrem. Maar mijn kataplexie nam toe, dus toch maar weer aan de Xyrem gegaan. Ben er nog steeds blij mee!

Meer
3 jaren 8 maanden geleden - 3 jaren 8 maanden geleden #3009 door Stef
Hoi Vlinderfien,\r\n\r\nMocht je af willen bouwen is het enige wat werkt inderdaad een dutje doen (bij mij althans).\r\nHet heeft mij 15 jaar gekost om dit te ondernemen (met andere woorden toe te geven aan mijn ziekte) en gebruik nu geen medicatie meer door dit dutje!\r\nHeb bij het stoppen van voorgeschreven medicatie antidepressiva (15 jaar lang.... tegen kataplexie) 3 maanden extreme kataplexie gehad maar op gegeven moment werd het rustiger en nu vrijwel verdwenen.\r\nHet stoppen van Modafinil kon alleen met het doen van een dutje (rond 15:00) en is nu na een jaartje redelijk gewoon aan het worden ondanks dat het lastig blijft om weer helemaal wakker te worden midden op de dag.\r\nDit alles is wel ondersteund door een op maat samengestelde spagyriek (plantengeneeskunde) door een hele goede natuurgeneeskundige. \r\nDit heeft natuurlijk wel gevolgen voor je werksituatie maar mijn lichaam & psyche zijn erg happy met dit nieuwe leven zonder chemische rotzooi!
Last edit: 3 jaren 8 maanden geleden by Stef.

Ga naar boven